Sindikat taksistov že več mesecev opozarja na sistemske nepravilnosti in zlorabe, ki jih podjetje Uber izvaja na slovenskem trgu. Kljub temu, da te sporne prakse trajajo že od samega začetka njihovega delovanja, Uber še vedno izvaja enake neustrezne postopke, s čimer izziva in krši veljavne predpise. Žal opažamo, da pristojni organi pri tem obračajo pogled in ne izvajajo potrebnega nadzora, s čimer implicitno dopuščajo nadaljevanje nezakonitega delovanja. Takšna pasivnost institucij ne le ogroža zakonitost in pravičnost trga, temveč tudi spodkopava zaupanje v celoten prevozniški sistem v Sloveniji.
V ta namen smo v začetku junija na vse relevantne institucije in ministrstva – med drugim na Tržni inšpektorat, Finančno upravo Republike Slovenije, Javno agencijo RS za varstvo konkurence ter Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo – naslovili več dopisov, kjer smo jasno opozorili na vrsto konkretnih kršitev zakonskih določil, nedopustne prakse nelojalne konkurence ter popolno pomanjkanje učinkovitega nadzora nad delovanjem podjetja Uber. Kljub temu do danes nismo prejeli niti enega konkretnega odziva ali izvedenega ukrepa.
Naše številne pozive so pristojne institucije spremljale le z omejenimi in nejasnimi odgovori, ki ne kažejo resnega pristopa k reševanju problematike. Tržni inšpektorat je sporočil, da so doslej prejeli samo eno prijavo v zvezi z Uberjem in so na podlagi tega uvedli inšpekcijski postopek. Javna agencija za varstvo konkurence ocenjuje, da Uber trenutno nima prevladujočega položaja na trgu, zato zloraba po njihovem mnenju ni mogoča. Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo pa nam je najprej naročilo, naj jim posredujemo predloge o izboljšanju prevozniške panoge, ki smo jih pripravili, nato pa nas je obvestilo, da navedbe sindikata niso v njihovi pristojnosti, kar vzbuja vprašanja o resnosti njihovega pristopa. Finančna uprava pa je zaradi varovanja davčne tajnosti zavrnila odgovore na naša vprašanja, ki zadevajo konkretne davčne zavezance. Takšno prelaganje odgovornosti in pomanjkanje konkretnih ukrepov kaže na pomanjkanje zavzetosti in resnosti pristojnih organov pri učinkovitem reševanju sistemskih nepravilnosti, na katere sindikat že dolgo opozarja.
Tako podjetje Uber še vedno nemoteno in brez omejitev izvaja iste sporne prakse. Gre za sistematično ponavljanje kršitev, kot so opravljanje prevozov brez uporabe taksimetrov in ustreznega označevanja vozil, neizdaja računov ter zaračunavanje cen potnikom, ki pogosto presegajo tiste, ki so navedene v aplikaciji ali niso skladne z uradno določenimi tarifami Mestne občine Ljubljana. Vsak teden beležimo tudi nove akcije, bonuse in sistemske spodbude za potnike in voznike, ki povsem izkrivljajo poštene tržne pogoje – vse to brez vsakršnega nadzora.
Posebej problematična je tudi vloga Gospodarske zbornice Slovenije, ki je kot osrednja gospodarska institucija javno promovirala Uber in spodbujala pridobivanje licenc za opravljanje prevozov prek njihove platforme. Namesto, da bi se zavzela za domače prevoznike in podprla lokalno gospodarstvo, je s tem podprla vstop globalne korporacije, ki je v številnih državah znana po izigravanju zakonodaje, slabem odnosu do voznikov in ustvarjanju netransparentnih tržnih pogojev. V kolikor se GZS zdi legitimno podpirati poslovni model, ki temelji na agresivnih praksah in kršitvah, potem se moramo resno vprašati, kakšno prihodnost omogočamo slovenskim podjetjem, njihovim zaposlenim in celotnemu domačemu gospodarstvu.
Vse navedeno kaže na zavestno neukrepanje institucij, ki so dolžne varovati zakonitost in poštene tržne pogoje. Njihova ignoranca prispeva k razgradnji domače prevozniške panoge, ogroža varnost uporabnikov in onemogoča pošteno konkurenco. V kolikor v kratkem ne bo prišlo do ukrepanja, bo Sindikat taksistov podal kazensko ovadbo zoper vse odgovorne osebe in institucije, ki s svojo opustitvijo dolžnega ravnanja omogočajo sistematično kršenje zakonodaje in neposredno škodovanje slovenskemu trgu.